Jak przygotować plik graficzny, który spełni wymogi drukarni?

By | 18 listopada 2016 | 0 Komentarze

Przygotowując grafikę, która będzie drukowana należy zwrócić uwagę na kilka podstawowych zasad, jakie obowiązują w każdej profesjonalnej drukarni. Narzucanie tychże reguł jest istotne, ponieważ pozwala zaoszczędzić czas, materiały i pieniądze. Aby rozwiać wszelkie wątpliwości napisaliśmy krótki poradnik, który ułatwi i podpowie czym się kierować i na co zwrócić uwagę przed wysłaniem pliku do druku.

1. FORMAT

Pożądany format to PDF, który został wygenerowany za pomocą profesjonalnego programu graficznego (tj. Adobe Photoshop, Corel Draw).

Ważne: pliki PDF, które zostały wygenerowane dzięki programom takim jak: Word, Power Point, OpenOffice i inne nie mogą być brane pod uwagę.

 

2. ROZDZIELCZOŚĆ

Minimalna preferowana rozdzielczość, to 300dpi (dots per inch – kropki na cal). Jeżeli rozdzielczość ustawiona będzie na ww. wartość, to w fazie końcowej ludzkie oko zauważy całościowy obraz, a nie pojedyncze piksele. (Zjawisko widocznych pikseli na obrazie nazywamy pikselizacją lub potocznie – pikselozą).

crosstown_rozdzielczosc

Ważne: w internecie możemy odszukać tzw. banki obrazów. Są to zbiory grafik, w których możemy dokonać internetowego zakupu. Płacąc za obraz nabywamy licencję, która w zależności od tego czy jest w wersji podstawowej, czy rozszerzonej pozwala na określone użytkowanie owej grafiki. Banki oferują obrazy w różnej rozdzielczości.

 

3. SPADY

Tutaj zasada jest jedna i prosta. Jeżeli projekt dotyka brzegu, to w końcowym projekcie szerokość poza brzegiem tej grafiki powinna zajmować 3mm.

Ciekawostka: w żargonie poligraficznym określa się to jako wyciągnięcie na spad.

crosstown_spad


4. KOLORYSTYKA

Praca powinna być przygotowana przy pomocy zestawu barw nazywanych skrótem CMYK, czyli 4 podstawowych kolorów (C – Cyan, M – Magenta, Y – Yellow, K – Key Colour/blacK; odpowiednio: cyjan, magenta, żółty, czarny). Dzięki mieszaniu się tych barw otrzymujemy wydruk w pełnym kolorze.

Jeśli kolor tekstu jest czarny, to powinien mieć on wyłącznie jedną składową (100%K).

Przy czarnych tłach zalecamy dodanie 30% z pozostałych kolorów: 30%C, 30%M, 30%Y, 100%K. Pozwoli to wydobyć większą głębię koloru.

Ważne: RGB może wydawać się podobny do CMYK, ale składa się z 3 kolorów: czerwonego, zielonego i niebieskiego i nie nadaje się do druku.

 

5. TEKST

Wszystkie napisy muszą być zamienione na krzywe. Jest to konieczne, ponieważ komputer odczytuje tekst jako obiekt graficzny.
Ważne: Po zamianie na krzywe tekst przestaje być edytowalny.

 

Pokrótce przedstawiliśmy to, na co należy zwrócić uwagę przy oddawaniu grafiki do druku. Jeżeli jednak nie są Państwo w stanie jej samodzielnie przygotować bądź potrzebują merytorycznego wsparcia i rady – służymy pomocą. Nasi graficy dołożą wszelkich starań, by odpowiedzieć na Państwa potrzeby.

 

Słowniczek:

  • PDF: (z ang. Portable Document Format) – format, który umożliwia wyświetlanie i udostępnianie treści tekstowo- graficznych, niezależnie od tego jakim systemem, oprogramowaniem i sprzętem dysponujemy.
  • Adobe Photoshop – flagowy produkt pakietu Adobe; oprogramowanie służące do tworzenia grafiki i obróbki zdjęć.
  • Corel Draw – profesjonalny program graficzny, służący do edycji grafiki wektorowej.
  • Dpi – dots per inch, czyli ilość pikseli, która przypada na 1 cal (25,4mm).
  • CMYK – zestaw, na który składają się 4 podstawowe farby drukarskie: cyjan, magenta, żółty i czarny. Barwy otrzymuje się poprzez łączenie ich w proporcjach od 0% do 100%.
  • RGB – model przestrzeni barw, na który składają się kolory: czerwony, zielony i niebieski. Model stosowany w urządzeniach wyświetlających i analizujących obraz, tj. monitory, projektory, odbiorniki TV. Barwy łączone są w proporcjach od 0% do 255%.
Magdalena Filipiuk

Technik organizacji reklamy.
Studiowała Marketing, specjalizacja reklama w Zachodniopomorskiej Szkole Biznesu w Szczecinie.
Interesuje się marketingiem, grafiką i designem.